Nak travel soon? Jangan tinggal barang ni

0 Comments

Nak travel soon? Jangan tinggal barang ni

 

 



Bila cakap pasal travel, siapa je yang tak suka kan? Dapat explore culture yang berbeza, cuba makanan local di sana, shopping barang yang susah dapat di Malaysia and the list goes on.

 


Sumber: Food Fun Travel


Perlu diakui, travel ke sesebuah destinasi memang membuatkan kita happy dan begitu teruja. Excited laa uolls sebab kalau tak, hari-hari ulang alik pergi kelas takpun tempat kerja je kan. Shoo boring.

Tetapi proses sebelum mengambil cuti memerlukan anda untuk siapkan banyak assignment universiti or office work. Lebih-lebih lagi those yang nak ambil cuti panjang sebab nak travel ke Europe. Kerrlas uolls.



Sumber: Care Calling Now

So, process nak packing tu kadang-kadang tu last minute baru sempat nak buat kan? Takpe, faham-faham. I can relate. It’s okay kalau ada barang yang tertinggal. Kalau setakat berus gigi, pen ke, takpe, itu boleh chill lagi gang.



Sumber: Foreo

 

Tapi ada list if important stuff yang korang jangan memain eh. Check banyak kali before keluar rumah tau! Ok, now semak ada tak semua ni dalam beg:

Travel documents

Passport dan kad pengenalan jangan lupa. Dua benda ni paling penting & tidak boleh tertinggal kalau melancong ke luar negara. Sebelum keluar rumah, double check lagi! Dan make sure korang jaga passport tu sepanjang masa. Kalau hilang masak oiiiii.



Sumber: Fodors

 

Then sesiapa yang pergi negara yang memerlukan visa, yang ni pun penting. Jangan lupa bawa ya. Doument lain macam itinerary also, kalau boleh this one, letak dalam note phone. Save paper, save tree 

Power bank

Kalau anda sejenis yang setiap tempat nak snap gambar dan heavy user of instagram, confirm phone anda akan cepat habis battery. So, power bank tolong bawa. Lagi-lagi yang suka upload IG Story, powerbank lah penyelamat.



Jadi, supaya memastikan phone sentiasa ada battery, powerbank amatlah wajib dibawa bersama. Jangan letak kat dalam luggage yang check in perut kapal tu. Some airlines tak bagi.

Wayar USB & Universal Travel Adapter

Dah bawa power bank, wayar USB jangan tertinggal pula. Travel adapter adalah barang yang penting dan perlu dibawa kalau ke negara luar lebih-lebih lagi negara yang menggunakan soket yang berbeza dengan negara kita.


 

Ubat

Bagi mereka yang ada masalah kesihatan, sila bawa ubat yang telah doktor berikan. Ubat lain seperti pam asma atau alahan juga losyen bagi yang kulit bermasalah.



Ubat bagi persediaan kalau pening, sakit perut, loya, gastrik antara ubat basic yang boleh disediakan bila travel. Tak semestinya kita akan perlu untuk consume semua ubat tu, just in case bak kata orang putih. Who knows by the time korang perlukan sangat, then farmasi kat sana da tutup? Bahaya tu.



Itulah antara barang yang anda wajib bawa selain daripada baju dan snack makanan. Kalau semua tu da ada, don’t worry, you can fly now! Have fun 😀

 

 

#RCEssentials

Leave a Reply

Your email address will not be published.