5 Fakta Menarik Tentang Morocco

0 Comments

Morocco antara destinasi popular dalam kalangan pelancong. Menawarkan pemandangan indah, kesenian warisan serta binaannya yang pelbagai, ramai antara pengujung menyimpan hasrat untuk ke tanah negara berdaulat yang terletak di wilayah Maghribi meliputi daerah Afrika Utara ini.

Image result for morocco food

Morocco juga turut terkenal dengan pelbagai jenis sajian makanan. Gambar di atas adalah Tajine yang merupakan stew dimasak di dalam tembikar khas berbentuk kon. Tembikar itu menghasilkan hidangan yang lembut dan enak untuk dinikmati. Anda hanya perlu cedokkan stu Morocco ini dengan roti khas yang bernama khoobz. Rasanya penuh nikmat!

Berikut adalah lima fakta menarik tentang Morocco:

  • Blue City

Dekat Morocco ada satu bandar iaitu Chefchaouen. Bandar ini one of the most beautiful places to visit in Morocco, and it’s particularly known for being all painted in blue. 

Chefchaouen terletak agak jauh berbanding tempat-tempat lain di Morocco. Anda memerlukan sedikit kesabaran sekiranya ingin berkunjung ke sini. Sama ada anda boleh sampai ke sini dengan menaiki pengangkutan awam seperti bas dan teksi atau anda boleh memandu kereta sewa. Trip anda ke Chefchaouen akan bermula dari Fez atau Tangier.

  • Phone lebih banyak daripada manusia

Dekat Morocco ada 35.74 juta manusia, tetapi terdapat laporan dikeluarkan oleh pengawal selia telekomunikasi Morocco menunjukkan bahawa jumlah telefon bimbit diaktifkan telah mencapai 44 juta. Wow! Dahsyat la Morocco peoples ni.

Scrolling Idle Hands GIF by Geo Law

This increase in subscribers was accompanied by lower prices for communications by cell phones and internet services. Tapi tak pasti pula phone apa yang famous dekat sana.

  • Banyak mengeksport buah citrus 

Morocco ni memang terkenal dengan jus oren yang segar! No wonder, tangerines, clementines, and mandarins are all citrus fruits that are very common Moroccan fruits growing in abundance. 

Image result for Morocco citrus

Many of these are sold in the local markets, but a good chunk is also exported to other countries.

  • Green Tea with Mint minuman popular

Since dekat sana, 99% populasi adalah Muslim, alcohol consumption is quite uncommon. So, the most popular beverage adalah Green Tea with mint, yang turut terkenal dengan nama “Moroccan Whiskey”. Gittuewww. 

Related image

Minuman ni memang anda akan selalu nampak orang Morocco minum di mana-mana pada bila-bila masa. This is one of the many interesting facts about Morocco!

  • You Can Go Skiing In Morocco

Haa, terkejut tak? Yelah, mana taknya, Morocco kan  popular sebagai holiday destination for sunbathing. Tapi kalau nak ski pun boleh. The most popular ski resort is called Oukaimeden where January through March is the best time to go skiing. 

Image result for ski morocco

Menarik kan? Unik la Morocco ni sebab anda boleh experience the heat of the desert as well as the cold in the mountains in the same day.

#RCLocalSecret #RajaCuti

Leave a Reply

Your email address will not be published.