Waktu Terbaik Tengok Ikan Paus Di Kaikoura, NZ.

0 Comments

Selalunya kita hanya akan boleh tengok ikan paus hanya pada gambar dan video sahaja. Tak dapat bayangkan kalau boleh lihat ikan paus depan mata. 

Bagi anda di luar sana yang teringin untuk melihat ikan paus, boleh sebenarnya. Dekat New Zealand ada few tempat yang boleh anda pergi untuk Whale Watching.

Kepada sesiapa yang nak sangat tengok ikan paus. Ini antara tempat yang popular:

Kaikoura, Canterbury; Malborough Sounds, North of the South Island; Hauraki Gulf Marine Park; Moutohora Island & Akaroa, South Island.

Sumber: Bagpacker Guide NZ

Tetapi, bila sebenarnya the best time untuk Whale Watching

Menurut laman web Whale Watch, “Every day is a good day to come whale watching”. Ini bermakna pada bila-bila masa pun anda boleh tengok ikan paus.

Sumber: Whale Watch

Sebabnya, after all, Sperm Whale akan datang di laut untuk makan sepanjang tahun dan kebiasaannya makanan yang kaya dengan nutrisi ada di Kaikoura Canyon

Cuaca terbaik di New Zealand adalah pada bulan Oktober – Mac, so kalau you prefer cuaca yang warm, Whale Watching waktu musim panas cun juga.  

Dalam tempoh ini, anda akan ada opportunity untuk melihat Orca Whale melalui laut. Ikan paus ni actually ada beberapa jenis. Tapi mesti anda rasa, eh macam sama je semua.

Sumber: Slide Player

Haa, tengok tu, macam-macam jenis ikan paus. Anda mesti tergamam apabila tengok depan nanti. Jangan lupa snap photo banyak-banyak!

Then, kalau anda pergi New Zealand masa musim sejuk pun boleh tengok ikan paus. Sperm Whale especially sentiasa ada sepanjang tahun.

Tapi, dekat Kaikoura, banyak juga ikan paus lain yang migrate. Antaranya, Humpback Whale, Pilot Whale, Blue Whales dan Southern Right Whale.

Sumber: Whale Watch

Maksudnya di sini, peluang terbaik untuk anda bukan sahaja tengok Sperm Whale tetapi juga migrating whales adalah bermula Jun hingga Ogos.

Sumber: Magic Co NZ

Lepastu, bukan sahaja dapat tengok pelbagai ikan paus. Kalau anda datang NZ time winter, anda boleh lihat pemandangan Kaikoura diselaputi salji dan awan biru.

Sumber: Kaikoura Kayaks

Cantiknya. Ikan paus berlatar belakang kan gunung dipenuhi salji. Rasa nak fly ke NZ sekarang juga. Lets go ! 

#RCCalendar

Leave a Reply

Your email address will not be published.