Nak try Scuba Diving, tapi..

0 Comments

Korang pernah tak scroll Instagram and bila tengok orang post gambar tengah scuba diving, korang rasa diorang ni cool lah. How to be like them kan?

Underwater view of a swimming pool

Description automatically generated

Sumber: Lets Go In Sure

“Bestnya, kalau aku pun boleh menyelam? Dapat teroka dunia lain di dasar laut. Tapi, boleh ke aku?,” mesti ada yang pernah bermonolog macam ni punya.

Lepastu, macam mana nak diving kalau ada masalah selalu cepat panik, tak pandai kawal pernafasan sangat, berenang pun kurang pasti boleh atau ada rasa agak fobia bila dalam air?

A picture containing water, sport, outdoor, water sport

Description automatically generated

Sumber: Unsplash

Pelbagai benda kita fikir sebab risau. Tapi, kita tak try pun lagi. Don’t be like that uols. Hidup cuma sekali, rugi tau kalau tak challenge diri sendiri.

Don’t worry, kalau kita belajar teknik dengan yang pakar, boleh punya. Yang penting, korang willing to try something new.

Perkataan SCUBA ni asalnya daripada singkatan bagi Self Contained Underwater Breathing Apparatus which is diver akan menggunakan ia sebagai bantuan pernafasan semasa menyelam.

A picture containing sport, swimming

Description automatically generated

Sumber: Holidify

Untuk menyelam dengan SCUBA lebih lama dan agak dalam, seseorang itu perlulah mendapatkan lesen menyelam terlebih dahulu iaitu lesen Open Water Diver (OWD).

Antara penting sebelum nak ambil lesen OWD:

  • Umur:

At least berumur 10 tahun. Those yang di bawah 15 tahun, anda akan dapat Junior Open Water Diver dulu then bila dah lebih 15 tahun nanti lesen anda akan diupgrade ke Open Water Diver.

A group of people posing for the camera

Description automatically generated

Sumber: Sky Scuba Centre

  • Tahap fizikal & kesihatan

Make sure anda mempunyai keadaan fizikal yang baik. Not necessary fit macam atlet negara, cukup anda boleh bergerak dengan baik apabila di dalam air. 

Korang kena make sure juga takde penyakit serius macam asma teruk, penyakit paru-paru atau anything yang melibatkan paru-paru dan banyak lagi actually. Takpe, nanti double check instructor/master tentang ini.

Kiranya, better korang buat medical check up dulu ok sebelum try untuk dapatkan lessen OWD ni. Kesihatan perlu diutamakan juga.

  • Kemahiran dalam air

Ok, ni basic la actually, untuk membolehkan uols jadi Open Water Diver, kenala ada kemahiran berenang dan terapungkan badan (survival float). 

A group of people swimming in a body of water

Description automatically generated

Sumber: West End Diving

Antara ujian nanti akan menguji sama ada anda mempunyai kemahiran berkenaan atau tidak.

Jadi macam mana gang? On tak on ni? Boleh la usha-usha Pusat Latihan Diving terdekat.

#RCXTRM

Leave a Reply

Your email address will not be published.