Malaysia pun ada Sakura okay… bukan di Korea Selatan je ado… cuba teka kat mane?

0 Comments

A pink flower is standing in the grass

Description automatically generated

Gambar : remaja  

Yang mana ada plan nak ke Korea feeling-feeling Sakura Hunting tu, lupakan! 

Sebab apa Cik Gaya kata macam tu? Sebab korang boleh jimat banyak duit dan korang pergi ke Kedah je sebab musim bunga dah bermula! 

Apa, korang ingat dekat Kedah ni cuma ada jerami gulung dengan rumput karpet je ke?  Silaplah uols, kedah semakin advance!

Well, Kedah mula menjadi tarikan pengunjung sejak beberapa hari lalu dengan guguran bunga berwarna pink dan putih, menutupi laluan seakan-akan permaidani, membuatkan hati terpesona dengan keindahan di situ. 

A picture containing outdoor, tree, ground, road

Description automatically generated

Gambar : bernama 

Cik Gaya ni taip sambal tutup mata tahu feeling dah pose macam tu. macam ni, weekend ni boleh la pergi kan, bukan jauh. Betul tak? Kalau dari KL 5 ke 6 jam sampai lah.

Korang kena pergi cepat sebab musim ni cuma ada pada bulan Mac je, tak lama, itu pun Cuma 2 ke 3 minggu je, and masa tu boleh jadi singkat lagi kalau musim hujan, 

Tapi ia juga boleh berbunga pada bulan lain juga apabila berdepan beberapa faktor, so depends pada nasib korang lah guys! 

A group of people walking down a street next to a tree

Description automatically generated

Gambar : siraplimau.com 

Basically, antara faktor yang memainkan peranan adalah seperti cuaca panas, tempoh masa panjang dan cahaya matahari kuat berlaku pada bulan Mac ini menyebabkan pokok sakura tu berbunga dengan lebat seperti yang berlaku sekarang. 

Dijangkakan ia akan bertahan dalam tempoh dua hingga tingga minggu sebelum luruh sepenuhnya. 

Pokok ‘Sakura Kedah’ ataupun nama sebenarnya pokok Tekoma dilihat tumbuh mekar di beberapa laluan di Bandar Alor Setar, seperti Jalan Sultanah, Jalan Langgar, Jalan Stadium dan Jalan Kuala Kedah.

Penduduk tempatan mengelarkan bunga berkenaan sebagai Sakura Kedah disebabkan ia memberi gambaran yang mudah tentang musim bunga di negeri ini seolah-olah seperti di luar negara.

Bangga tak? This is Malaysia guys! 

Leave a Reply

Your email address will not be published.