Jom travel tengok keunikan stadium bola di serata dunia!

0 Comments

Ha artikel ni khas untuk mereka yang kaki bola, tapi yang lain pun boleh baca ihiks! 

Untuk pengetahuan korang, ada setengah stadium pernah dijadikan tempat perlawanan boleh sepak bagi World Cup. Dan stadium ni unik! 

Antara stadiumnya ialah:

The Azadi Stadium, Teheran

Iran ternyata mempunyai stadium yang sangat mewah. Mereka mempunyai stadium bernama The Azadi yang terletak di Kota Tehran. Sebelum ini, stadium itu dikenali sebagai Stadium Aryamehr. Stadium Azadi adalah salah satu stadium paling bersejarah di dunia bola sepak. Dibina pada tahun 1971, stadium adalah pangkalan Esteghlal dan Persepolis.

File:Azadi stadium.jpg - Wikimedia Commons

Stadium Azadi mempunyai kapasiti 95,225, walaupun pegawai-pegawai tempatan telah menurunkan angka itu kepada 80,000 atas alasan keselamatan. Stadium ini dikelilingi oleh sungai-sungai, kemudahan, tempat latihan bola sepak dan banyak kemudahan sukan lain, Azadi bermaksud Freedom dalam bahasa Parsi.

Anfield, Liverpool

Siapa yang tidak kenal dengan stadium kebanggaan Merseyside ini? Stadium ini adalah rumah kepada Liverpool sejak kelab itu ditubuhkan pada tahun 1892.

Stadium ini pada mulanya merupakan rumah Everton F.C. dari 1884 hingga 1892 apabila Everton berpindah ke stadium Goodison Park. Stadium ini terletak 4.8km dari pusat bandar Liverpool dan mempunyai kapasiti kira-kira 45,276 tempat duduk.

Soccer City, Johannesburg

Stadium ini nama lain Stadium FNB terletak di bandar Soweto, Johannesburg, Afrika Selatan. Stadium ini mula terkenal ketika menganjurkan pertandingan Piala Dunia 2010.

Reka bentuk baru stadium ini diilhamkan dari kraf tradisional tanah liat Afrika Selatan. Stadium ini mempunyai bentuk bulat seperti periuk mosaik dengan warna dominan tanah liat. Terdapat juga rekaan yang menyerupai calabash, sejenis tumbuhan yang tumbuh di Amerika.

Santiago Bernabeu, Madrid

Santiago Bernabéu adalah stadium bola sepak yang terletak di Madrid, Sepanyol. Stadium ini adalah ibu pejabat Real Madrid. Keupayaan stadium sentiasa berubah, meningkat kepada 120,000 selepas pengembangan pada tahun 1953. Sejak itu, kapasiti telah dikurangkan disebabkan oleh pemodenan. Stadium itu sendiri dibuka pada tahun 1947. Penonton pemecah rekod itu sendiri berlaku pada tahun 1950-an kepada sejumlah 124 ribu penonton.

The Allianz Arena, Muenchen

Stadium mewah seterusnya terletak di daerah Frottmaning, utara bandar Munich, Jerman. Stadium dibuka pada 30 Mei 2005 dengan perlawanan persahabatan antara TSV 1860 Muenchen dan 1. FC Nuernberg.

Stadium juga berfungsi sebagai tempat untuk final Liga Juara-Juara UEFA 2012 yang dimenangi oleh Chelsea. The Blues memenangi trofi pertama pertandingan elit mereka di Eropah selepas mengalahkan Bayern Munich, yang juga menjadi pemilik stadium. Stadium ini juga merupakan tempat untuk perlawanan pembukaan Piala Dunia FIFA 2006. Setelah selesai, stadium itu menggantikan Olympia Stadium sebagai stadium rumah untuk TSV 1860 Munich dan FC Bayern Munich.

Stadium ini direka bentuk oleh firma senibina Switzerland Herzog & de Meuron dan kapasitinya ialah 66,000 penonton. Di bahagian luar mempunyai 1056 panel rhombic, yang masing-masing dapat diterangi dengan warna yang berbeza (merah, biru atau putih), sehingga kelihatan seperti pola yang bergerak.

Kesimpulannya, kesemua stadium ini dihasilkan oleh arkitek yang terkenal dan kos pembinaannya menelan hasil berbillion dolar. Maka untuk menyaksikan sendiri keindahan stadium ini korang boleh berkunjung ke sana.

Artikel berkaitan
Biar Bonar Dungun Kini ‘Famous’ Dengan Mee Sup Melayu Champa?
5 Makanan Halal Wajib Cuba di Jeju

One Reply to “Jom travel tengok keunikan stadium bola di serata dunia!”

Leave a Reply

Your email address will not be published.