5 Jenis Material Hardside Luggage

0 Comments

Artikel Siri 1 sebelum ini berkongskian tentang panduan bagaimana untuk membuat pilihan travel bag.

Membuat keputusan terbaik can be tricky when it comes to the best hardside luggage material. Let’s face it, kebanyakan anda no idea langsung hardcase suitcases diperbuat daripada material apa. Betul tak? Most of us don’t really care.

Apa yang pembeli ingin tahu sama ada beg itu durable and good value. Untuk pengetahuan anda, hardside luggage materials terbahagi kepada lima jenis:

  • ABS (Acrylonitrile Butadiene Styrene)
  • Polycarbonate
  • Polypropylene
  • Aluminum
  • PVC (Polyvinyl Chloride)
  1. ABS

ABS merupakan material paling murah of all the hardside luggage available on the market. Kebiasaannya, material ini akan digunakan bagi penghasilan beg for budget ranges. The more established and prominent brands tidak menggunakan ABS in their ranges.

ABS adalah material yang tidak kukuh dan prone to damage as it is not very flexible. Cukup popular sebagai beg yang mudah crack and smash maka sebab itu durability is always an issue. Jika anda plan untuk checking in luggage, there is a higher risk of damage especially with the way baggage handlers move and stack luggage.

  • Polycarbonate

Antara hardside luggage material paling popular, it is near enough impossible to break.

Mempunyai material yang sangat lightweight material dan begitu kukuh. Ia boleh dibentuk dalam pelbagai designs & textures yang menjadikan reka bentuk luggage lebih menarik.

  • Polypropylene

Benefit bagi material ini lebih baik berbanding ABS but realistically, just below Polycarbonate.

  • Aluminum

Ia boleh dilihat pada most premium of luggage materials. The reality is that aluminum is easily damaged and easily scratched. Ia juga berat berbanding modern polymers dan sangat mahal.

Bagaimanapun, material ini do a great job at protecting contents. It handles temperature extremes very well and is waterproof.

  • PVC

This is easily the least common material for hardside luggage tetapi ia wujud. Material ini sangat ringan dan key selling point adalah tahap flexibility.

Jika anda masih pening untuk membuat keputusan, sila rujuk perbandingan di bawah:

Sumber: luggageandsuitcase

Bagaimana dengan artikel ini? Semoga anda semakin jelas dengan jenis material bag yang ada di pasaran. Now anda dah ada informasi, yang penting adalah bajet.

Nantikan seri ketiga artikel ini iaitu 5 Luggage Hacks untuk elakDisaster.

Tunggu tau.

#RCEssentials

Leave a Reply

Your email address will not be published.