5 tips pilih Travel Bag

0 Comments

Image result for holiday backpack

Bila nak pergi travel, banyak benda perlu difikirkan. Bagi mereka yang kerap keluar negara, aspek seperti pemilihan beg bukanlah satu isu besar. Tetapi buat mereka yang amatur atau tiba-tiba mendapat tugasan kerja ke luar negara, ia adalah satu perkara yang merunsingkan.

traveling season 9 GIF by Curb Your Enthusiasm

Jadi, travel bag apa yang paling sesuai untuk di bawa semasa ke luar negara? Jawapannya ia bergantung kepada jenis travel itu sendiri. Adakah untuk urusan kerja, untuk hiking atau sedar ronda city sahaja? Ia juga bergantung juga pada lokasi tempat anda akan pergi dan berapa hari anda akan ke sana.

Berikut adalah panduan bagaimana untuk membuat pilihan travel bag:

  1. Saiz

Perkara paling penting adalah untuk sesuaikan saiz bagasi dengan kapasiti barang. Jika bercuti sekejap saja dan hanya bersama pasangan untuk berbulan madu, maka pilih saja bagasi bersaiz sederhana.

time travel fox GIF by makinghistory

Tak perlulah bawa bagasi yang terlalu besar hingga seorang satu luggage besar takut nanti bagasi itu sendiri yang akan menyusahkan sepanjang bercuti.

  • Berat

Pernah tak anda packing barang dan masih mempunyai banyak ruang dalam beg? Rasanya jarang sekali ia berlaku. Anda pasti dapat memenuhkan ruang beg bagasi anda dan semestinya anda akan melepasi had berat beg yang dibenarkan.

Related image

Harga overweight charge kadangkala sangat mahal dan jika boleh, dapatkan beg yang sedia ada ringan ketika ianya tidak berisi apa-apa. Pastikan ketika anda membeli beg, beli bag yang beratnya sama seperti yang tertulis pada tag beg tersebut. Tak semua benda perlu bawa.

  • Material

Terdapat three main types of hardside luggage materials to consider. These choices include polypropylene, polycarbonate & ABS Luggage.

Image result for luggage bag material

Polycarbonate: thermoplastic that contains carbon. Keunikan material ini adalah ia ringan daripada most aluminum luggage, is scratch resistant, and is less likely to crack during travel.

ABS (acrylonitrile-butadiene-styrene) is another type of thermoplastic. ABS lagi ringan daripada polycarbonate, but it is not as durable. This makes ABS more common in cheaper luggage.

Polypropylene merupakan material plastik paling ringan dalam market today that you will find in luggage.

Jika anda merancang untuk melakukan aktiviti air seperti island hopping atau snorkeling misalnya, pastikan beg yang anda akan beli itu kalis air. Tidaklah barang anda basah nanti.

Image result for waterproof bag beach
  • Tahan lasak

Ada yang mengatakan tips untuk membeli beg yang tahan lasak ialah beli beg yang berkualiti dan berjenama. Ada juga yang mengatakan murah pun ada yang elok.

travel lol GIF by Chris Timmons

Tak kisah berapa bajet anda, tapi sebelum beli, beri keutamaan kepada 3 faktor ini iaitu structure, fabrik dan waterproof. Ketiga-tiga faktor ini memainkan peranan untuk menjadikan beg itu tahan lasak.

  • Waranti

Ada jenama yang mempunyai reputasi lifetime warranty sebagai testimoni awal kualiti dan ketahan jenama bag mereka. Jenama seperti Tumi ada 5 tahun warranti. Jadi sebelum anda beli sesuatu beg, cuba tanya berkenaan warranti jenama beg itu.

cat GIF by kate spade new york

Bagaimana dengan artikel ini? Penulis harap sedikit sebanyak memberi gambaran dan idea untuk membantu anda memlih beg. Nantikan seri kedua artikel ini, penulis akan berkongsi details terperinci tentang material beg dan bagaimana ia memainkan peranan dalam pemilihan travel bag anda.

Nantikan.

#RCEssentials

Leave a Reply

Your email address will not be published.