5 Amazing Things To Do In Uluwatu

0 Comments

Bila sebut Bali, pasti anda terbayang keindahan pulau yang tiada tandingannya. Pantainya yang cantik. Laut yang membiru. Kawasan perkampungan dengan sawah padi yang indah. Banyak tempat di Bali yang boleh kita explore seperti Ubud, Kuta, Seminyak dan Uluwatu. Setiap lokasi itu menjanjikan pengalaman berbeza yang pasti memukau anda!

Related image

Uluwatu is away from the big busy cities like Kuta and Seminyak. The roads are straightforward and quiet and easy to explore by motorbike.

Berikut antara aktiviti anda boleh lakukan di Uluwatu, Bali:

  • Lawat Uluwatu Temple

Tempat pelancongan unik dengan kuil Uluwatu di Pecatu yang terletak di tepi tebing tinggi membolehkan anda melihat pemandangan laut luas. Bagi menghormati kuil ini, pengunjung wajib memakai kain sarung dan berjalan kaki dari pintu masuk menuju ke kuil. 

Image result for uluwatu temple

Sepanjang perjalanan, anda bukan sahaja dihidangkan dengan lautan luas dari kawasan tinggi, tetapi juga disambut dengan kehadiran monyet-monyet liar. Disebabkan lokasi ini adalah satu daripada sebuah lokasi terbaik kawasan terbenam matahari, bayaran masuk dikenakan.

Image result for uluwatu kecak & fire dance

Di sini juga anda boleh menyaksikan persembahan tarian popular Bali, tarian Kecak yang dipersembahkan pada waktu senja dengan latar belakang matahari terbenam.

  • Enjoy the beaches 

Come on gais! Dah sampai Bali, harus la ke pantai. Uluwatu is most famous for its stunning white sand beaches and surfing. While not all beaches are ideal for swimming, they certainly are worthy of visiting to hangout in the sun, to watch surfers, see boat ruins and more. 

Antara pantai popular di Uluwatu:

  • Padang Padang Beach (a scene from Eat, Pray, Love movie)
  • Bingin Beach 
  • Melasti Beach  
  • Dreamland Beach 
  • Balangan Beach 
  • Nyang Nyang Beach 
  • Karang Boma Cliff (Uluwatu Cliff)

A jaw-dropping 70-meter high limestone cliff, straight down into the ocean; Karang Boma Cliff, juga dikenali sebagai Uluwatu Cliff terletak dekat dengan Uluwatu Temple. Waktu terbaik untuk dating sebelum sunset. 

Image result for Karang Boma Cliff (Uluwatu Cliff)

Karang Boma Cliff antara satu daripada tempat anda wajib lihat di Bali.

  • Surfing

Uluwatu memang tidak asing lagi dalam kalangan surfers from all over the world. 

Related image

The easier waves kebiasannya di Dreamland or Padang Padang. 

  • Paragliding
https://cdn.getyourguide.com/img/tour_img-1692204-146.jpg

Dapat melihat spectacular coastline of Uluwatu dari atas antara pengalaman yang tidak akan dilupakan. Daily flights take off from the cliff at Nyang-Nyang Beach. Nak beritahu ni, pakai flip flop mas paragliding tu tidak dibenarkan taw.

#RCLocalSecret #RajaCuti

Leave a Reply

Your email address will not be published.