Kanada Ada Banyak Benda Yang Anda Tak Tahu…

0 Comments

Tahukah anda bahawa Kanada adalah negara terluas kedua di dunia setelah Rusia, dengan luas 3,855,103 mil persegi (termasuk air)? Untuk pengetahuan anda, Kanada widely known for its hockey, maple syrup, and brutally cold winters.

Image result for canada maple syrup

Artikel ini akan menyenaraikan beberapa fakta menarik tentang apa yang ada di Kanada yang pasti akan membuatkan anda lebih teruja untuk mengenali Kanada. Siapa tahu artikel ini mungkin akan menyebabkan anda mahu pergi sendiri ke sana untuk experience sendiri kehidupan dan alam semula jadi di Kanada.

  • Kanada ada 563 tasik

Tahukah anda bahawa Kanada mempunyai lebih banyak kawasan tasik daripada mana-mana negara lain di dunia? Ya, tak tipu. Negara yang juga dikenali sebagai ‘The Great White North’ ini mempunyai 563 buah tasik yang luasnya lebih daripada 100 km persegi. 

Image result for canada lake

The Great Lakes sahaja pun dah mengandungi lebih kurang 18% daripada air tasik segar di dunia. Banyak tu! 

  • Kanada ada lebih 2,800 hockey rinks

Terdapat lebih 2,800 hockey rinks in Canada. Walau bagaimanapun, hamper dua kali ganda kanak-kanak berumur di bawah 14 tahun di sana bermain bola sepak.

Image result for hockey canada

Tapi, Ice-Hockey dekat sana still the second most practised sport in Canada for all over 15 years of age. Ice hockey comes after golf, but before soccer!

  • Kanada pernah catat suhu sesejuk planet Marikh

Antara fakta yang paling biasa dengar tentang Kanada adalah suhu di sana boleh menjadi sangat sejuk pada musim sejuk. Purata suhu rendah bagi bulan Januari di Ottawa, Ontario adalah -14.4 ºC. Mesti rasa macam beku kan? 

Image result for canada coldest temperature

Walau bagaimanapun, pada tahun 1947, Snag, Yukon pernah mencatatkan bacaan suhu hampir 5 kali lebih rendah, membuatkan cuaca dan suhu musim sejuk di tempat lain di seluruh negara ini seolah-olah seperti suhu santai-santai di tepi pantai sahaja. Suhu serendah -63 ºC telah dicatatkan di sebuah perkampungan kecil Snag pada 3 Februari 1947. Dah sama dah dengan suhu di permukaan planet Marikh.

  • Kanada ada persisiran pantai paling panjang di dunia

Kalau anda berjalan dan terus berjalan tanpa berhenti untuk makan, untuk berehat, mahupun tidur, anda akan mengambil masa selama 4 tahun setengah untuk berjalan kaki sepanjang persisiran pantai Canada . Mungkin perairan mereka tidak menimbulkan imej atau kurang terkenal dengan laut biru ataupun pasir pantai putih, tetapi negara ini mempunyai persisiran pantai yang paling panjang di dunia, bersempadan di tiga bahagian oleh tiga lautan: Atlantik, Artik dan Pasifik. 

Image result for canada longest coastline

Untuk meletakkannya dalam perspektif, Canada conquer 202,080 km daripada keseluruhan 356,000 km persisiran pantai dunia. Satu-satunya negara yang paling hampir dengan Canada adalah Indonesia, yang mempunyai persisiran pantai sepanjang 54,716 km.

  1. Kanada ada sistem pendidikan bertaraf dunia

Apa sahaja yang tidak ada di Kanada? Dah la cantik, banyak tasik, siap dinobatkan di peringkat global bagi sector education, civil liberties, economic freedom, and standard of living. Mesti bahagiakan tinggal di sana?

Image result for canada education

#RCLocalSecret #RajaCuti

Leave a Reply

Your email address will not be published.