5 Fakta Menarik Tentang London

0 Comments

London antara bandar yang bila anda lawati, anda akan rasa familiar. Mesti anda tertanya kenapa pula? Sebenarnya banyak je tempat menarik London kita selalu nampak dekat dalam movie atau TV. Dalam lukisan dan buku pun banyak. But being there and seeing these sights for yourself – well, it’s priceless. You almost have to pinch yourself.

no way wow GIF
  • Anda pasti anda tahu Big Ben?

Fakta menarik pertama tentang London is about the most iconic landmark in the city. Ramai orang tahu tentang Big Ben, tapi tak ramai tahu nama sebenarnya.

Image result for big ben

That’s right, the tower’s original name adalah The Clock Tower while Big Ben is the name of the bell inside it. Pada 2012, menara itu telah ditukarkan kepada nama Elizabeth tower tapi orang ramai masih memanggilnya Big Ben.

  • Dilarang masuk Houses of Parliament memakai perisai

Digubal pada 1313 dan tidak pernah dikeluarkan sehingga hari ini, akta itu menyatakan “in all Parliaments, Treatises and other Assemblies, which should be made in the Realm of England for ever, that every Man shall come without all Force and Armour.”

armor is not allowed in the house of parlament

Jadi kalau anda merancang untuk melawat Houses of Parlament, better tinggalkan perisai anda di hotel sahaja.

  • Bukan senang jadi pemandu black cab

Anda mesti tahu tentang London black cab yang ikonik? Rupa-rupanya, bukan mudah ya nak jadi pemandu teksi itu. Each potential driver must complete a rigorous test called ‘The Knowledge’ yang memerlukan mereka untuk menghafal every single street or alley in London. Pergh! 

two black cabs waiting on a traffic light in london

Bukan calang-calang orang boleh bawa teksi hitam ni! No wonder la mahal caj teksi ni. Sebab confirm la anda tak sesat.

  • London ada mata

London has the highest Ferris wheel in Europe – The Eye of London. Terdapat 32 capsules yang boleh membawa 800 people each rotation bersamaan 11 London red double-decker buses. 

close up on a cabin of the eye of london

Kalau anda bernasib baik menaiki kapsul ini pada hari yang cerah, anda boleh lihat permandangan sehingga 40km from the top. Wow!

  • London pernah menjadi ibu kota kepada 6 countries pada masa yang sama

Sewaktu World War II, London adalah satu-satunya bandar yang selamat di Eropah, sehingga kerajaan-kerajaan yang dipindahkan dari negara-negara yang telah ditakluki oleh Jerman berlindung di sana, menjadikan ibu kota England sebagai ibu kota kepada Poland, Norway, Holland, Belgium dan jugaFrance. 

one of the interesting facts about london is that it used to be a capital of 6 countries

Best kan bila tahu macam-macam fakta. Takde la bila sampai sana, anda hanya tahu tempat shopping semata-mata.

#RCLocalSecret #RajaCuti

Leave a Reply

Your email address will not be published.