7 Tempat Menarik Wajib Pergi Di Jeju

0 Comments

Pulau Jeju antara destinasi pelancongan paling popular di Korea Selatan. Selain menyajikan panorama indah, Jeju sering dijadikan lokasi penggambaran beberapa drama terkenal seterusnya menarik perhatian pelancong seantero dunia untuk menjejakkan kaki ke sana.

Berbanding dengan Seoul, Jeju ni boleh dikatakan kurang sibuk dan orang-orangnya lebih bersopan santun. Makanan seperti seafood juga fresh dan agak murah di Jeju.

Image result for jeju food

Bagi anda yang tidak tahu nak ke mana di Jeju, kami kongsikan beberapa tempat menarik untuk anda lawati ketika ke Jeju.

  • Gunung Hallasan 

Gunung Hallasan merupakan gunung tertinggi di Korea Selatan yang terbentuk daripada letusan volcano di Pulau Jeju. 

Related image

Meskipun Gunung Hallasan yang setinggi 1950m adalah yang tertinggi di Korea Selatan, tetapi ia adalah gunung yang mudah untuk didaki. Ektra cantik terutamanya apabila tiba musim sejuk dan bunga.

https://www.gengtravel.com/wp-content/uploads/2019/12/image-59.png
  • Yongmeori Coast 

Yongmeori Coast merupakan tebing tinggi terhasil daripada hakisan angin sejak ribuan tahun hingga membentuk tebing yang curam dan berjalur di sepanjang laluan tepi laut. 

Related image

Keunikan reka bentuk yang terhasil ini menjadikan kawasan ini lokasi yang digemari oleh pencinta alam semula jadi.

  • Seopjkoji

Seopjikoji terletak di hujung eastern shore of Jeju Island and boasts a fantastic scenery especially in April when yellow canola flowers are in full bloom. 

Image result for Seopjikoji yellow canola

Seopji is the old name for the area, and Koji is Jeju dialect meaning a sudden bump on land. On top of the hill stands Hyeopja Beacon Fire Station, reaching 4 meters in height with a width and length of 9 meters.

  • Seongsan Ilchulbong 

Turut dikenali sebagai Seongsan Sunrise Peak merupakan satu bukit yang terbentuk kawah yang besar di atasnya. 

Image result for seongsan ilchulbong sunrise peak

Kawah tersebut beluasan 600m lebar dan 90m tinggi. Lokasi ini telah diiktiraf sebagai World Heritage oleh UNESCO di Korea Selatan bersama dengan Manjanggul Lava Tunnel. Jangan terkejut kalau  golongan berusia di Jeju naik bukit ni lagi pantas daripada anda!

  • Sangumburi Crater

If you’re looking to catch a beautiful sunset in Jeju, the Sangumburi Crater is the best place to be.

Related image

Anda di nasihatkan dating pada penghujung musim luruh/ awal winter season. Barulah boleh jumpa pampas grass! Haaa tumbuhan warna putih coklat tu and it is indeed very commonly found around Jeju Island.

  • Cheonjeyeon Waterfall 

Merupakan air terjun 3 tingkat yang terletak di Jungmun, tingkat pertama daripada air terjun ini mengalir daripada bumbung gua. Meskipun kelihatan cetek, kedalaman air di sini adalah 22 meter.

Related image
  • Woljeong Beach 

Although Woljeong Beach has lost its charm as a quiet beach, beautiful sceneries and stylish cafes still attract the tourists from Seoul. 

C:\Users\admin\Downloads\Nani\RC\27\4 (10).jpg

Dari pantai ini anda akan dapat melihat kincir angin dan pemandangan kawasan luar bandar yang menarik. Terdapat banyak kafe di sepanjang jalan pesisir pantai untuk anda yang berkunjung ke sana.

C:\Users\admin\Downloads\Nani\RC\27\4 (11).jpg
  • Ladang Tangerine

Dekat Jeju, memang famous dengan buah tangerine. Waktu sesuai kalau anda nak rasa pengalaman petik buah (legal ya haha) pergilah pada November hingga ke March. We have a tip for you! Pick smaller tangerines that have a deep orange colour as they tend to be sweeter.

#RCLocalSecret #RajaCuti

Leave a Reply

Your email address will not be published.