5 Restoren Halal Popular Di Tokyo

0 Comments

Bila dah sampai Jepun, mesti nak cari sushi atau ramen kan? Boleh ke ek makan dekat mana-mana sahaja? Ikan dan mee je pun. Tak boleh macam tu sebenarnya. Ini kerana menjadi identiti bagi makanan Jepun lazimnya mengandungi beberapa bahan terlarang di dalam masakannya. 

Studio Ghibli Japan GIF

Bagaimanapun, tidak ramai yang menyedari bahan berkenaan rata-rata tidak diperakui status halal memandangkan ia adalah bahan yang wajib ada dalam menu negara matahari terbit itu. Antara bahan berkenaan seperti mirin, sake dan cuka alkohol. Tetapi jangan risau, dah bayak restoren halal di Jepun, lebih-lebih lagi Tokyo.

Berikut adalah lima popular halal/muslim friendly restaurants di Tokyo based on restaurant access on Halal Gourmet Japan.

  • Shinjuku Gyoen Ramen Ouka

Owned and staffed by muslims, menu Ramen Ouka cukup mudah. Terdiri daripada halal ramen, halal spicy ramen dan vegan ramen, all available in sizes from small to extra large, and a few extra toppings. Ramen itu diperbuat daripada original resepi yang pasti membuatkan anda tidak boleh lupa rasanya.

https://media.timeout.com/images/105528007/750/422/image.jpg

Sumber: Yuki Nakamura

Berani untuk mencuba spicy ramen challenge? Well then, prepare your taste palate and get ready to choose the different types of spiciness level in their ramen broth! 

https://media.timeout.com/images/105527204/750/422/image.jpg

Sumber: Yuki Nakamura

Dimiliki oleh muslim, owner kedai ni begitu focus sampai ke tiny details. Even the oshibori (wet towels) presented to you at the start are free of alcohol-based hand sanitiser. Bagus betul ni.

  • Curry House CoCoICHIBANYA 

Kari Jepun dengan Kari Malaysia berbeza taw? Nak tahu apa bezanya, kenala cuba! Curry House CoCoICHIBANYA ni dah ada dua cawangan iaitu di Akihabara dan Shinjuku. 

Sumber: Halal Japan

Cawangan berkenaan received certification from Nippon Asia Halal Association (NAHA). 

C:\Users\admin\Downloads\Nani\RC\27\1 (4).jpg
  • Tendon Ginza Itsuki

Tendon tu dalam bahasa Jepun adalah Tempura rice bowl. They have 3 main dishes, and all of them are halal.

Related image

Sumber: The Moslem Traveler

Gambar di bawah adalah hidangan premium iaitu Tokujyo Tendon (Special Tendon) mengandungi Japanese snow crab, anago (sea eel), prawn, chicken, soft-boiled egg and 4 types of vegetables. Tengok tu, penuh semangkuk.

Sumber: Cheeserland

  • Ayam-YA Okachimachi

As one of the pioneer of halal ramen in Japan, Ayam-YA Okachimachi menarik ramai pelanggan dari hari ke hari.

The best part is, restoren ini berdekatan dengan Okachimachi Mosque. Memang extremely convenient for Muslims to have a halal dining dan solat. Restoren ini juga also popular among Japanese.

Sumber: icazahra

  • Asakusa Sushiken

Dikenali sebagai first halal sushi in Japan, Asakusa Sushiken antara restoren yang akan dicari oleh orang ramai. Ia terletak hanya 10 min walk from Kaminarimon gate. 

Selain sushi, Asakusa Sushiken juga menawarkan menu tempura dan halal beef. Although the prices are slightly pricey. There are two kinds of Sushi. One is Nigiri-zushi, it is what people call Sushi generally, The other is Maki-zushi it is sushi roll, seaweeds is used to roll vinegared rice.

C:\Users\admin\Downloads\Nani\RC\27\1 (10).jpg

Apa macam? Dah tak yah risau kan ke Tokyo? Bawa duit lebih yang penting.

#RCLocalSecret #RajaCuti

Leave a Reply

Your email address will not be published.