Istana termahal dunia

0 Comments

Kalau tempat tinggal sendiri dah macam istana, memang tak payah bercuti ke mana-mana pun Cik Gaya memang okay taw! Ihiks  

Dilaporkan Putera Mahkota Arab Saudi, Mohammed bin Salman memiliki sebuah istana di Perancis, Chateau Louis XIV yang digambarkan sebagai istana termahal di dunia.

Menurut laporan thesun.co.uk binaan antik istana itu menyembunyikan fasiliti moden di dalamnya.

Dari bahagian luar, istana itu kelihatan seperti istana pada abad ke-17 yang terletak di Versailles, tetapi binaannya telah dilakukan pengubahsuaian oleh pereka hiasan dalaman Arab Saudi dengan memberi beberapa sentuhan kilauan emas dan silingnya dihiasi dengan lukisan Fresco.

Malah rekaannya sangat berteknologi tinggi apabila air pancut, sistem bunyi, lampu dan penyaman udara semuanya dikendalikan menggunakan iPhone… wow!

Ciri Chateau Louis XIV yang paling luar biasa ialah ruang meditasi, atau bilik sejuk di dalam istana.

Ruang bawah air yang telus, sesuatu yang mungkin anda lihat dalam filem seperti James Bond, yang mempunyai ikan sturgeon dan koi berenang di sekitar.

Ciri-ciri mewah lain termasuk patung Louis XIV yang dibuat daripada marmar mahal Carrara dan menghadap ke kawasan seluas 57 ekar itu.

Dari segi keselesaan, terdapat 10 bilik tidur suite, ruang tamu yang besar dengan siling kubah yang dicat setinggi 52 kaki, perpustakaan, pawagam dan juga gudang wain yang dapat menyimpan hingga 3,000 botol.

Ia juga memiliki kolam renang dalaman dan luaran, bioskop peribadi, gelanggang squash, 2 ballroom, dan kelab malam.

korang mungkin minat baca:
5 Tempat ‘Best’ Harus Pergi di Sepang Selain Bagan Lalang
Ada Yang Ngidam Converse ‘Rare’? Jom Pergi ‘Selam’ di Kakimoto Shoten

Leave a Reply

Your email address will not be published.