Lelaki Ni Share Cara Masuk Thailand Tahun 2022 Guna Border Pass

0 Comments

Bila border Malaysia-Thailand dah mula buka, ramai sangat yang excited. Tambah lagi sekarang bila tren ulang alik Padang Besar-Hatyai dah mula dibuka. Menggeletar masing-masing tak menyabo.

Buat korang yang tanya macam mana nak masuk Thailand tahun 2022, jangan risau Khairul Azlan Abd Majid tipsnya. 

Pemegang Pas Sempadan ‘Border Pass’: 

Kelayakan mohon border pass adalah warganegara Malaysia yang berasal dari Perlis, Kedah, Kelantan dan Hulu Perak je. Yang lain masih kena guna passport Malaysia Antarabangsa untuk masuk.

Untuk pemegang pas sempadan korang boleh je masuk macam sebelum ni. Kalau bawa transport sendiri, pastikan beli insuran okey. Lepas tu isi white card tu satu nama RM2, kalau lima nama RM10.

Macam Khairul, dia masuk ikut pintu sempadan Padang Besar, sebab tak sibuk sangat macam pintu Bukit Kayu Hitam. Sampai je dekat imigrisen, dorang akan tanya nak pergi mana dan dia akan cop macam biasa.  Max Border Pass 3 hari dan sampai Hatyai je.

Beli sim kad Thailand/roaming

Pastikan korang ada salah satu antara dua ni sebab lepas lalu checkpoint Malaysia, korang akan lalu checkpoint Thailand pulak. Masa ni perlukan line internet yang kuat untuk korang scan QRcode yang disediakan untuk register dengan Health Declaration Thailand. Lepas dah settle barulah korang akan cop untuk side Thailand.

Transport declaration

Yang pergi dengan kereta sendiri, korang bawa je geran asal atau Salinan. Kalau kenderaan tu atas nama orang lain, korang bawalah surat authorization dari owner. Lepas tu selesai dan lessgo!

Posting asal: Khairul Azlan Abd Majid

Leave a Reply

Your email address will not be published.