İzmir tersenarai dalam Lonely Planet’s ‘Best in Travel 2024’!

0 Comments

İzmir, yang terkenal sebagai salah satu bandar paling indah di rantau Aegean, Türkiye, telah tersenarai antara ‘Best Cities’ 2024 oleh Lonely Planet!  

Diiktiraf kerana daya tarikan pantai, gabungan budaya bersejarah dan moden, masakan Aegean yang indah, dan kualiti hidup yang tinggi, İzmir menawarkan tarikan daripada runtuhan purba dan laluan ladang anggur kepada perayaan yang meriah seperti Festival İzmir Antarabangsa.

Walaupun dengan statusnya sebagai bandar ketiga terbesar di Türkiye, İzmir mengekalkan tarikan yang belum ditemui, menawarkan pantai yang indah, kampung yang menawan dan akses kepada khazanah bersejarah di Bergama dan Selçuk.

Selain kekayaan budayanya, İzmir menjadi hab seni dan sejarah, menampilkan galeri, muzium dan İzmir Culture and Arts Factory yang baru dirasmikan. Bandar ini juga merupakan lokasi acara tahunan Ephesus Culture Route Festival yang meriah.  

Tambahan pula, İzmir telah dipilih sebagai bandar pertama di Türkiye untuk EuroVelo 8 – Laluan Mediterranean, menyediakan laluan yang dibangunkan dengan baik kepada peminat berbasikal dan hotel yang diperakui ‘Mesra Basikal’, menjadikannya destinasi ideal bagi mereka yang ingin menerokai rantau ini dengan dua roda.

Leave a Reply

Your email address will not be published.