5 Restoren Halal Di Seoul

0 Comments

Korea Selatan antara destinasi yang senang nak jumpa rakyat Malaysia. Tak kira la anda jalan di Seoul, Busan lebih-lebih lagi tempat shopping popular, Myeongdong, mesti akan terserempak dengan rakyat Malaysia. Yang penulis pelik, sombong-sombong pula tu orang kita ni. Senyum la sikit, bukan kena bayar pun.

Image result for myeongdong

So, anda boleh imagine kan betapa ramainya rakyat Malaysia ke Korea Selatan. Mesti anda yang belum sampai ke sana terfikir, mereka ni makan apa je kat sana? Travel ke Seoul bukan sekejap, mahu tujuh ke lapan hari.

Street Food GIF

Untuk pengetahuan anda, makin banyak restoren halal dibuka di Korea Selatan, tapi anda jangan expect harga dia murah macam nasi campur depan ofis anda pula. Kebiasaannya harga makanan halal di luar negara ni mahal sedikit sebab proses mendapatkan daging atau ayam halal tu memakan kos tinggi. Sebab ada antara mereka yang mengeksport produl halal dari luar macam Australia. Logik la kan?

Berikut adalah lima restoren yang menyajikan hidangan halal di Seoul.

  • EID – 이드 Halal Korean Food, Itaewon

EID – 이드 Halal Korean Food antara restoren di area Itaewon, di kawasan yang ada masjid. Kena expect untuk mendaki sikit ya. Kalau anda travel dengan family yang tak berapa nak kuat kaki, naik je teksi, suruh bawa sampai terus ke sana.

Related image

Makanan kat EID – 이드 Halal Korean Food sedap and pure rasa Korea tu. Wajib cuba menu Bulgogi & Samgyetang. Bulgogi ni daging yang diperap. Samgyetang pula macam Sup Ayam herba. Lepas berjalan dekat sana, dapat makan ni hilang semua penat.

Image result for eid itaewon samgyetang

Disebabkan ramai sangat orang Malaysia ke restoren ini, EID – 이드 Halal Korean Food sekarang dah buka cawangan dekat Malaysia taw. Hebat. The first one dekat Bangi, Seremban and paling latest Petaling Jaya.

  • Busan Jib Restaurant, Myeongdong

Lokasi yang strategik dan menawarkan pelbagai menu. Tapi rata-rata yang dah sampai ke sini akan kata agak pricey.

Tapi kalau ada extra duit and memang dah lapar, try saja makan di sini.

Walaupun you bukan a meat person, this is still the restaurant for you as they serve similarly yummy seafood dishes! Be sure to try their spicy seafood stew and chilli sotong (chilli squid). If you’re feeling a little homesick and craving for some ‘Malay’ food, you have to try their ikan bakar (grilled fish) and asam pedas!

  • Yang Good BBQ, Gangnam

Halal BBQ yang menggunakan daging kambing premium dan halal dari Australia! Pelbagai jenis hidangan ada seperti Lamb Rack, Lamb Skewer, Lamb Boneless Rib dan juga Marinated Chicken.

Related image

Seperti kebanyakan restoran lain, hidangan sampingan seperti kimchi dan jeruk lain juga boleh ditambah. 

https://10mag.com/directory/wp-content/uploads/2018/08/92e16b6f31623a8a7c0cc500b68ea02e-1920x1600.jpg

Peringatan: Restoran ini ada menyediakan alkohol atas permintaan pelanggan, tetapi semua bahan-bahan masakan lainnya dijamin halal

  • Manis Kitchen, Itaewon

Snek tepi jalan di Korea memang sentiasa nampak enak dan meliurkan! Walaupun terdapat banyak gerai yang menjual pelbagai snek pork-free di sana, Manis Kitchen ini lebih istimewa kerana ia dikendalikan oleh seorang wanita Korea beragama Islam iaitu Safiya Kang Nayeon.

Snek seperti Tteokbokki (kek beras pedas), Eomukguk (kek ikan dengan sup), Corn Dog dan banyak lagi ada dijual di sini. Yay!

https://static.tripzilla.com/thumb/5/d/140381_800x.jpg

  • Kampungku Malaysian Cuisine, Myeongdong 

Sumber: Amie’s Little Kitchen

Restoren ini Halal certified by Korean Muslim Federation dan sesuai pelancong yang susah nak terima makanan luar. Tekak nak cari nasi dan sambal ya. Don’t worry. Ada jual di sini.

DSC_0413.JPG (1600×1059)

Sumber: Amie’s Little Kitchen

Tengok tu menu dia, Nasi Lemak dan Nasi Goreng semua ada. Kalau student Malaysia yang kat sana lama, boleh la makan sini untuk melepaskan rindu.

#RCLocalSecret #RajaCuti

Leave a Reply

Your email address will not be published.