5 Destinasi Bagus untuk Solo Traveler

0 Comments

Ya, sudah tentu banyak kebaikan sekiranya travel secara sendirian. Dimana anda boleh melakukan apa yang anda mahu dengan keputusan diri sendiri. Semuanya terletak di tangan sendiri. Dengan travel secara solo, anda akan mendapati bahawa anda lebih cenderung untuk bersosial dan belajar tentang budaya yang berbeza, sentiasa menolak diri anda di luar zon selesa anda, dan anda akan lebih mengetahui apa yang berlaku di sekeliling anda semasa anda pergi bersendirian.

A person walking down the street

Description automatically generated

Travel solo amat baik untuk diri anda sebab di situ lah anda boleh burusaha untuk survival diri diri dan anda pasti akan mempelajari sesuatu tentang diri anda melalui pengalaman.

Jika anda mencari tempat untuk bercuti secara ke destinasi antarabangsa secara solo, kami telah sediakan 5 tempat terbaik untuk ada berkelana secara solo :

A bicycle parked on the side of a building

Description automatically generated

Amsterdam

Terdapat lebih banyak basikal daripada ada orang di Amsterdam, yang membawa maksud di sini anda lebih mudah untuk travel menggunakan dua roda. Salah satu tips perjalanan adalah dengan mengambil Mengambil laluan kitaran untuk melawat Muzium Van Gogh, Ann Frank House, dan Rijksmuseum. Malah, boleh juga mengambil laluan terusan untuk menikmati pemandangan bandar dan Terusan Cincin Amsterdam (Amsterdam’s canal ring) yang disenari sebagai Warisan Dunia UNESCO.

A large brick building

Description automatically generated

Kanada

Kanada mempunyai reputasi yang baik sebagai salah satu negara yang paling mesra di dunia. Anda akan mendapati perjalanan di sini lebih  mudah, selamat, dan dinamik. Lawati bandaraya pantai Vancouver dan luangkan waktu di Stanley Park dan di Jambatan Suspensi Capilano. Disamping itu jalanlah melalui Toronto, sebuah bandar yang mempunyai lebih daripada 200 kumpulan etnik yang berbeza dan uji keberanian diri anda di CN Tower’s EdgeWalk. Anda yang suka aksi lasak cuba Mengambil perjalanan kereta api mewah Rocky Mountaineer ke Banff dan menerokai bandar kecil dan berjalan kaki ke Bow Falls. 

A picture containing outdoor, grass, water, nature

Description automatically generated

Iceland

Penggemar alam semula jadi akan lebih tertumpu di Iceland, sebuah negara yang penuh dengan gunung berapi dan glasier (tetapi kekurangan hutan!). Belajar tentang Tanah Api dan Ais ini melalui sejarah dan cerita Viking tentang elf dan trolls. Korang juga dapat belajar tentang plat tektonik Amerika Utara dan Eurasia, yang terletak di atas permukaan bumi di sini.  Paling dinantikan adalah melihat aurora borealis pada musim sejuk dan matahari tengah malam pada musim panas. Iceland adalah salah satu negara yang paling selamat di dunia untuk dikunjungi, menjadikannya pilihan utama untuk senarai ini.

A picture containing floor

Description automatically generated

Kyoto ,Japan

Kalau ke Jepun tapi tak ke Kyoto, anda adalah seorang yang rugi! Kuil Fushimi Inari adalah salah satu kuil Shinto terbaik untuk dikunjungi, daripada 400 yang memanggil kuil tersebut sebagai rumah Kyoto.  Anda akan berjalan di 10,000 gerbang torii merah dan oren yang diapit di sepanjang laluan sepanjang dua setengah batu di Gunung Inari, di mana kuil pada abad ke-8 terletak di bahagian atas pucak gunung. Lawati pada awal pagi untuk mengelakkan orang ramai . Gion, daerah geisha Kyoto, adalah satu lagi tempat patut lawat sebab anda akan melihat kebun Zen, kuil, dan bar sake serta izakayas, atau bar Jepun biasa.

A large waterfall next to a rock

Description automatically generated

Costa Rica

Jika anda menutup mata dan berdiri maka anda akan merasai bayu hutan yang subur lagi menyamankan. Costa Rica juga terkenal dengan pantai tropika dan hutan hijau dan anda akan mendapati bahawa landskap dan rupa bumi di sini amat pelbagai. Sebagai contoh anda lawati Guanacaste, dan anda akan melihat gunung berapi, kampung nelayan di sepanjang pantai pasir keperakan, dan flora dan fauna yang luar biasa serta air terjun dan mata air panas di dalam Taman Negara Rincon de la Vieja.

Apa lagi solo travellers semua ? Jom la bercuti!

#RCLawakKampus

Leave a Reply

Your email address will not be published.